Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w Liceum Ogólnokształcącym im. Noblistów Polskich w Rydułtowach
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego
w Liceum Ogólnokształcącym im. Noblistów Polskich
w Rydułtowach
I. Opis wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
1. Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego obejmuje działania podejmowane przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia.
2. Cele szkolnego doradztwa zawodowego:
· Przygotowanie ucznia do roli pracownika.
· Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.
· Pomoc nauczycielom w realizacji w ramach lekcji przedmiotowych, tematów związanych z wyborem zawodu.
· Wspieranie działań szkoły mających na celu optymalny rozwój edukacyjny i zawodowy uczniów.
· Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje.
· Pomoc uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.
· Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych
· Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom.
· Prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia pracy zawodowej.
· Kierowanie, w sprawach trudnych, do specjalistów: doradców zawodowych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i urzędach pracy, lekarzy itp.
· Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej szkoły.
· Współpraca z Radą Pedagogiczną w zakresie: tworzenia i zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu doradztwa, zgodnie ze statutem szkoły oraz realizacji zadań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej zgodnie z programem wychowawczym szkoły.
· Wzbogacanie warsztatu pracy o nowoczesne środki przekazu informacji (Internet, CD, wideo).
· Współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa.
· Monitorowanie losów absolwentów
3. Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego w ramach pracy z uczniami obejmuje:
· poznawanie siebie,
· autodiagnozę preferencji i zainteresowań zawodowych, poznawanie zawodów,
· analizę potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia na lokalnym, krajowym i międzynarodowym rynku pracy,
· indywidualną pracę z uczniami, którzy mogą mieć problemy z wyborem szkoły i zawodu,
· udzielanie informacji edukacyjnej i zawodowej,
· pomoc w planowaniu rozwoju zawodowego,
· konfrontowanie samooceny uczniów z wymaganiami szkół i zawodów,
· pomoc w poszerzaniu wiedzy ogólnej i budowaniu kolejnych etapów rozwoju edukacyjno-zawodowego,
· przedstawienie możliwości nabywania kwalifikacji zawodowych w trakcie nauki w szkole,
· określenie zgodności predyspozycji uczniów z realizowanym kierunkiem kształcenia,
· wskazywanie możliwości uzyskania kwalifikacji zawodowych w systemie poza oświatowym,
· poruszanie się na rynku pracy (poszukiwanie i utrzymywanie pracy oraz radzenie sobie w sytuacjach trudnych: poszukiwanie pierwszej pracy, bezrobocie, mobilność zawodowa, ograniczenia zdrowotne),
· przygotowanie do samodzielności w trudnych sytuacjach życiowych: egzamin, poszukiwanie pracy, podjęcie roli pracownika, zmiana zawodu, adaptacja do nowych warunków, bezrobocie,
· udzielanie informacji dotyczącej wpływu rynku pracy na planowanie kariery, obejmujące: zapotrzebowanie na pracowników w różnych branżach w ostatnich latach, cechy dobrego pracownika oczekiwane przez pracodawców,
· kształtowanie umiejętności świadomego wyboru i poszukiwania pracy,
· kształtowanie umiejętności planowania dalszego rozwoju edukacyjno-zawodowego i kontynuacji nauki w szkołach wyższych, szkołach policealnych lub w systemie kształcenia ustawicznego.
II. Funkcjonowanie wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
- Osoby odpowiedzialne za realizację WSDZ
Dyrektor szkoły
2.Osoby współuczestniczące
- Pedagog szkoły
- Wychowawcy klas
- Bibliotekarz
- Pielęgniarka szkolna
- Nauczyciele
- Instytucje zajmujące się kształtowaniem kariery zawodowej (PUP, OHP, Biura Karier itp.).
3. Założenia Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego
- wybór zawodu nie jest pojedynczym, świadomym aktem decyzyjnym ale procesem rozwojowym i stanowi sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia,
- preferencje zawodowe wywodzą się z doświadczeń dzieciństwa i rozwijają się wraz z upływem czasu,
- na wybór zawodu wpływają głównie wartości, czynniki emocjonalne, rodzaj i poziom wykształcenia oraz wpływ środowiska.
Obejmuje indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami (Radą Pedagogiczną).
Ma charakter planowych działań (działania w ramach WSDZ nie mogą mieć charakteru doraźnego, sporadycznego, niezaplanowanego).
Koordynowany jest przez szkolnego doradcę zawodowego.
III. Praca nauczycieli, wychowawców, pracowników biblioteki, pedagoga szkolnego na rzecz wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
Z uwagi na ograniczony czas pracy doradcy zawodowego i dużą liczbę uczniów w szkole, do owocnej realizacji zagadnień z zakresu doradztwa zawodowego konieczna jest współpraca doradcy z innymi nauczycielami, którzy w ramach lekcji przedmiotowych ( w miarę możliwości) mogliby realizować tematykę doradczą. Współpraca powinna polegać również na prowadzeniu konsultacji, korzystaniu z materiałów, scenariuszy zajęć udostępnianych przez doradcę zawodowego.
1. Zadania, w realizacji których może nastąpić współpraca:
ZADANIE | LEKCJA PRZEDMIOTOWA | REALIZUJĄCY |
Redagowanie dokumentów aplikacyjnych | Podstawy przedsiębiorczości Informatyka
| Nauczyciele: przedsiębiorczości, informatyki |
Funkcjonowanie rynku pracy, mechanizmy rynku pracy, bezrobocie | WOS, podstawy przedsiębiorczości | Nauczyciele: WOS, podstaw przedsiębiorczości
|
Informacja zawodowa: pozyskiwanie i korzystanie z informacji | Informatyka, zajęcia w bibliotece | Nauczyciele informatyki, nauczyciele biblioteki
|
Samozatrudnienie, biznes plan, procedura rejestracyjna, uproszczone formy ewidencji, | Podstawy przedsiębiorczości, | Nauczyciele: podstaw przedsiębiorczości, |
Prawo pracy | podstawy przedsiębiorczości | Nauczyciel: podstaw przedsiębiorczości
|
Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych, np. umiejętność radzenia sobie ze stresem | godzina z wychowawcą | Pedagog szkoły, wychowawca klasy
|
Praca i kształcenie w UE | WOS, Podstawy przedsiębiorczości | Nauczyciele: WOS, podstaw przedsiębiorczości
|
Aktywne metody poszukiwania pracy | Podstawy przedsiębiorczości, godzina z wychowawcą | Nauczyciele: podstaw przedsiębiorczości, wychowawca klasy |
Autoprezentacja | Zajęcia z pedagogiem, godzina z wychowawcą | Pedagog szkoły, wychowawca klasy
|
Samopoznanie, budowanie poczucia własnej wartości, integracja klasy | Zajęcia z pedagogiem, godzina z wychowawcą | Pedagog szkoły, wychowawca klasy
|
Wycieczki do zakładów pracy, na uczelnie wyższe, na targi pracy | Zajęcia z wychowawcą | Wychowawca klasy
|
Organizacja Dnia Przedsiębiorczości | Podstawy przedsiębiorczości | Nauczyciel podstaw przedsiębiorczości
|
Pomoc w wyborze kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej uczniom, którzy wymagają specjalistycznego wsparcia, np. ze względu na ograniczenia wynikające ze stanu zdrowia, poziomu intelektualnego. | Współpraca doradcy z pedagogiem szkoły | Pedagog szkoły, doradca zawodowy |
Gromadzenie i aktualizacja informacji z zakresu doradztwa
| Zajęcia w bibliotece, informatyka | Bibliotekarze, nauczyciele informatyki
|
IV. Wewnątrzszkolny system doradztwa
Wewnątrzszkolny system doradztwa dla Liceum Ogólnokształcącego
1. Zadania Rady Pedagogicznej
- Utworzenie i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa.
- Współpraca przy realizacji działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej, zawartych w programie WSDZ.
2. Praca z uczniami
Moduł I Poznajemy siebie – realizowany w klasie I
- Zajęcia integracyjne, promocja doradztwa zawodowego.
- Uczenie się podstawą zdobywania wiedzy.
- Komunikacja interpersonalna.
- Samopoznanie: mocne i słabe strony, zainteresowania, zdolności, wartości, cechy osobowości.
Moduł II Rynek pracy – realizowany w klasie II
- Informacja zawodowa.
- Charakterystyka rynku pracy, zawody przyszłości (kształcenie).
- Planowanie ścieżki kariery zawodowej. Preferencje zawodowe.
- Praca i kształcenie w UE.
Moduł III Aktywne poszukiwanie pracy – realizowany w klasie III
- Planowanie dalszej ścieżki edukacyjnej.
- Aktywne metody poszukiwania pracy. Sporządzanie dokumentów aplikacyjnych.
- Rozmowa kwalifikacyjna. Autoprezentacja.
- Samozatrudnienie jako jeden ze sposobów na aktywizację zawodową.
- Radzenie sobie w sytuacjach trudnych (stres, bezrobocie).
3. Praca z rodzicami
Klasa I:
- Prezentacja założeń szkolnej pracy informacyjno – doradczej na rzecz uczniów.
- Zajęcia dla rodziców – wspomaganie rodziców w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych przez ich dzieci.
Klasa II:
- Włączanie rodziców, jako przedstawicieli różnych zawodów, do działań informacyjnych szkoły, przykłady różnych karier.
Klasa III:
- Przedstawienie aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej.
- Indywidualna praca z rodzicami uczniów, którzy mają problemy.
4. Formy adresowane do uczniów:
- organizowanie kiermaszu ofert pracy
- współpraca z SZOK, PPP oraz Centrum Kariery w Pszowie,
- zajęcia warsztatowe,
- lekcje wychowawcze,
- rozmowy doradcze,
- praca z Internetem,
- praca z Informatorami: o zawodach, o szkołach ponadgimnazjalnych,
udostępnianie literatury z zakresu orientacji zawodowej i poradnictwa zawodowego.
Obowiązujące akty prawne dotyczące udzielania uczniom pomocy w wyborze zawodu i kierunku kształcenia
1. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. –Karta Nauczyciela ( Dz.U. z 2003 r., Nr 118, poz. 1112, Nr 137, poz. 1304, Nr. 203, poz. 1966, Nr. 228, poz. 2258 oraz z 2004 r., Nr. 96, poz. 959 i Nr 179, poz. 1845).
2. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami Dz. U. z 2015 r, poz. 357), zobowiązuje placówki oświatowe do "przygotowania uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia".
3. Rozporządzenie MEN z dnia 9 lutego 2007 r.
w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół, wprowadza funkcjonowanie wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego i nakłada na dyrektorów
i rady pedagogiczne szkół ponagimnazjalnych "obowiązek organizacji wewnątrzszkolnego systemu poradnictwa zawodowego oraz zajęć związanych
z wyborem kierunku kształcenia i zawodu”.
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010r.
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach,szkołach i placówkach.
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie rodzajów, organizacji oraz sposobu działania publicznych placówek kształcenia ustawicznego i publicznych placówek kształcenia praktycznego, w tym publicznych ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego ( Dz. U. z 2003 r.Nr 132, poz. 1225).
6. Rozporządzenie MEN z 23 marca z 2009 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych.
7. Statut szkoły.
8. Strategia Rozwoju Edukacji.
9. Memorandum dotyczące kształcenia ustawicznego, uchwalone przez Komisję Europejską w 2000 r.- w punkcie 5 zawiera zalecenia dotyczące profesjonalnej pomocy doradczej dla uczniów i studentów. Państwa Unii Europejskiej stosują te zalecenia w praktyce.
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|