Program wychowawczo-profilaktyczny klasy I d


 

PLAN PRACY WYCHOWAWCZEJ DLA KLASY I D.

1.   ORGANIZACJA ZESPOŁU KLASOWEGO:

  • Prawa i obowiązki ucznia - zapoznanie ze statutem i regulaminem szkoły.
  • Zapoznanie z regulaminem klasyfikowania i oceniania.
  • Planowanie imprez klasowych.

2.  TRADYCJE KLASY:

  • Udział w zabawach klasowych i szkolnych oraz w imprezach organizowanych przez samorząd szkolny.
  • Udział w uroczystościach szkolnych i środowiskowych.
  • Imprezy klasowe.

3. TROSKA O WIAŚCIWY STOSUNEK UCZNIA DO NAUKI:

  • Interesowanie się postępami uczniów w nauce, analizowanie przyczyn niepowodzeń i podejmowanie środków zaradczych.
  • Stymulowanie uczniów do podnoszenia wyników w nauce.
  • Dbanie o regularne uczęszczanie uczniów do szkoły; egzekwowanie usprawiedliwień godzin opuszczonych.
  • Pobudzanie uczniów do aktywnego udziału w pracach pozalekcyjnych.

4. TROSKA O WYCHOWANIE MORALNO - SPOŁECZNE UCZNIÓW:

  • Tworzenie atmosfery życzliwości i przyjaźni oraz ustalenie jednolitych norm i ocen postępowania.
  • Prawa i obowiązki ucznia.
  • Rozwijanie społecznej aktywności uczniów na terenie klasy, szkoły.
  • Kształtowanie u ucznia nawyków rzetelnej pracy.
  • Wywieranie wpływu na zachowanie się ucznia na terenie szkoły i poza szkołą.
  • Podstawowe zasady i reguły obowiązujące w relacjach międzyludzkich.

5. WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI:

  • Wybór trójki klasowej.
  • Organizacja spotkań z rodzicami i zapoznanie z prawem szkolnym (regulamin klasyfikowania
     i oceniania).
  • Ustalenie sposobu kontaktowania się (dziennik elektroniczny, wezwania przez szkołę).
  • Pomoc rodziców w organizacji imprez klasowych, środowiskowych.
  • Pomoc rodziców w kształtowaniu właściwych postaw i właściwego stosunku do nauki; współdziałanie w sytuacjach problemowych.

6. WYCHOWANIE PROEKOLOGICZNE:

  • Ochrona najbliższego środowiska i dbanie o jego czystość.
  • Kształtowanie postaw i zachowań proekologicznych (degradacja środowiska - przyczyny i wpływ na zdrowie człowieka).

7. OPIEKA NAD ZDROWIEM UCZNIÓW:

  • Wdrażanie uczniów do dbania o higienę i o stan higieniczny otoczenia (higiena ciała, odzieży, obuwia, miejsca pracy)
  • Przeciwdziałanie nadmiernemu i niewłaściwemu używaniu technik informacyjnych
    i multimedialnych.
  • Bezpieczeństwo na drodze w szkole i podczas dojścia i dojazdu do szkoły.

8. POMOC W SAMOREALIZACJI UCZNIÓW:

  • Rozwijanie poczucia odpowiedzialności indywidualnej.
  • Kształtowanie umiejętności samooceny.
  • Moje miejsce w grupie, rodzinie, w środowisku.
  • Wyrabianie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach - agresja, sztuka odmawiania.
  • Kultura osobista, kultura współżycia z innymi - tolerancja i wzajemny szacunek.
  • Moja motywacja do nauki.
  • Moje marzenia i plany oraz metody ich realizacji.

9. DZIAŁALNOŚĆ ADMINISTRACYJNA:

• Dziennik lekcyjny - wpisy do dziennika.

  • stała kontrola wpisów dokonywanych przez nauczycieli
  • inne dokumenty klasowe

TEMATYKA GODZIN LEKCJI WYCHOWAWCZYCH

1. Plan pracy i tematyka godzin wychowawczych w klasie I. Informacje na rok szkolny 2019/ 2020. Kontrakt klasowy. Zasady bezpiecznego dojścia, dojazdu do szkoły i powrotu do domu.

2. Wybór samorządu klasowego. Organizacja życia wewnętrznego w klasie.

3. Prawa i obowiązki ucznia. Czy znasz przysługujące Ci prawa i obowiązki? Analiza zapisów Statutu Szkoły i WO.

4. Organizacja życia klasowego - ustalenie tradycji klasowych.

5. Górski Rajd Klas Pierwszych  - co o nim sadzimy?

6. Moralność i solidarność uczniowska (ściąganie, podpowiadanie, wagary) – co o tym sądzimy?

7. Sami potrafimy rozwiązać swoje problemy – rola asertywności w relacjach międzyludzkich. Moje zachowanie świadczy o mnie.

8. Rola tradycji narodowych, świątecznych w życiu społeczeństwa; nasz stosunek do patriotyzmu dziś.

9. Analizujemy dotychczasowe wyniki nauczania. Analiza wzajemnych relacji koleżeńskich w klasie.

10. Sztuka odmawiania – jak mówić NIE, aby nie narazić się na przykrości.

11. Negatywne następstwa uzależnień – czy wiem co mi grozi, gdy palę papierosy, piję alkohol, zażywam narkotyki.

12. Negatywne następstwa uzależnień - czy wiem co mi grozi, gdy używam nadmiernie technologię informacyjną i multimedialną.

13. Subkultury i sekty. Czy jestem tolerancyjny – tolerancja wobec kolegów z klasy.

14. Czy lubię swoją rodzinę? Jakie wzorce chciałbym przenieść i naśladować w swojej przyszłej rodzinie.

15. Planowanie i przygotowanie klasowego spotkania opłatkowego.

16. Ustalanie oceny ze sprawowania za I semestr.

17. Jak oceniam mijający rok kalendarzowy? Moje plany, marzenia i nadzieje związane z nowym rokiem?

18. Podsumowanie postawy i pracy semestralnej.

19. Cudów nie ma, czyli technika uczenia się.

20.Rola zainteresowań w pracy ucznia liceum.

21. Życie bez Internetu – czy jest to możliwe  - do czego wykorzystujemy sieć.

22. Korzyści, ale i zagrożenia  - jak wykorzystać Internet bez szkody dla siebie?

23. Analizujemy dotychczasowe wyniki nauczania. Analiza wzajemnych relacji koleżeńskich w klasie.

24. Co warto przeczytać, obejrzeć, czego posłuchać?

25. Aktualne wydarzenia kulturalne. Moje uczestnictwo w życiu kulturalnym szkoły, miasta, kraju.

26. Kto powinien dbać o środowisko? W jaki sposób?(Co daje udział w takich akcjach jak: Sprzątanie Ziemi, Dzień Ziemi?)

27. Podsumowujemy naszą całoroczną pracę – nauka, postawa; oczekiwania z września a dzień dzisiejszy.

28. Ustalanie rocznej oceny ze sprawowania.

29. Moje życiowe plany.

30. Jak oceniam lata pobytu w szkole? Marzenia i nadzieje a rzeczywistość.

31.  Zajęcia z pedagogiem szkolnym i zaproszonymi gośćmi.

 

Uwaga. Nauczyciel zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian do tematyki lekcji wychowawczych, gdy będzie to uwarukowane potrzebami klasy i szkoły.

 

Ważne wydarzenia z życia klasy:

  1. Wybór samorządu klasowego.
  2. Rajd integracyjny klas I.
  3. Dzień Chłopca.
  4. Wycieczka klasowa do teatru.
  5. Wigilia klasowa.
  6. Dzień Kobiet.
  7. Dzień matematyki.
  8. Dzień Erasmusa.
  9. Udział w uroczystościach szkolnych.
  10. Udział we mszach św. na rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego.
  11. Udział w uroczystościach z okazji świąt państwowych.

 

Mariola Majer

 

 

 

 

 

Informacja wytworzona przez:
Marek Pachla , w dniu:  18‑10‑2019 09:49:05
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Marek Pachla , w dniu:  18‑10‑2019 09:49:05
Data ostatniej aktualizacji:
18‑10‑2019 09:53:30
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie